top of page

Visst vore det uppfriskande att spräcka bubblan!

Ett mycket märkligt år börjar gå mot sitt slut, och som alltid tycker jag att nyår är en perfekt tid att reflektera lite extra över året som gått och vad man vill med det nya året.


Det är mycket som inte blivit som vi tänkt under 2020. Låt oss först fokusera på de positiva delarna av detta, det som blivit bättre än vi kunnat föreställa oss.

Jag hoppas att många företagsledare går mot jullov med en känsla av att det finns fler möjligheter och en större förändringskraft inom organisationen än man trott förut. Den flexibilitet och lösningsorientering vi sett under 2020 är på många sätt fantastisk!

  • Vilka positiva framsteg har ni gjort under 2020, som stärker er konkurrenskraft?

  • Vilka nya styrkor har du sett i din organisation? Vad tror du ligger bakom att de kom fram tydligare i år än tidigare?


En bubbla som glänser

Samtidigt känns det lite som man är ”i en bubbla”. Det mesta rullar på i högt tempo, men med sämre kontakt med vad som händer både bland kunder och medarbetare.

Att låta bli att bli bortkopplad från verkligheten är alltid en utmaning som VD och ledare. Men i år har det varit svårare för alla i verksamheten att vara nära kund och att dela observationer om vad som händer i marknaden till kollegor i organisationen. Det är som om känselspröten gått av. Min spaning är att det hänt mycket inuti olika bubblor under det gångna året, som vi ännu inte sett resultatet av. Jag har till exempel pratat med många som passat på att skärpa sina strategier, tänkt till runt kompetenser, omorganiserat, implementerat verktyg för säljstöd och investerat i nya sätt att presentera sina produkter och tjänster på. Ni har säkert tagit flera steg framåt inom er bubbla, men glöm inte att både kunder och konkurrenter också gjort det. All denna intensiva verksamhet i olika bubblor kan ganska plötsligt visa sig i era kunders syn på vad som är viktigt, deras förväntningar på er och upplevelsen av konkurrenternas fördelar. När man är alltför upptagen av sin egen bubbla riskerar man att missa både möjligheter och hot.


Så, gör er redo att spräcka bubblan och ta er ut i verkligheten igen! Jeff Bezos, Amazon’s grundare, som är känd för sitt fokus på kund och marknad har sagt “When you’re in a box in an office, you’ve got to invent a way out of the box”. Precis det vill jag uppmana er att göra – använd er fantasi, teama upp internt och ta er ut på ett sätt som funkar för er just nu.

Vi har inget att förlora på att tro att det finns likheter med tidigare kriser, där de som använt tiden för att stärka sitt erbjudande och sin organisation kommit ut som vinnare. För en flygande start kommer här några frågor att fundera på när julstöket är över!
  • Vilka förändringar i samhället och bland konkurrenter kommer påverka era kunders förväntningar på er?

  • Vad vill du verkligen ta reda på, lära dig om era kunder? Hur ska du ta reda på det?

  • Vilka bra insikter och idéer sitter dina medarbetare redan på? Hur kan du stötta dem till att ta initiativ att förverkliga sina idéer?

  • Vilken utveckling vill du att era kunder ska uppleva under 2021?


Med önskan om ett Gott Nytt År där ni får chans att göra mycket bra för era kunder!

//Gunilla


PS. Vill ni ha stöd i att samla ert team runt dessa frågor, så missa inte våra nulägesanalyser; ”Ärligt talat” där vi skapar en ärlig översikt över styrkor och utmaningar i kundrelationen och vår ”Pulsmätare” som ger en tydlig bild av medarbetarnas motivation och förutsättningar att bidra till utveckling av kundupplevelsen.

Comments


bottom of page