top of page

Eurovision är ett utmärkt exempel


Skärmdump från Eurovision Song Contest

Jag tror inte att någon av oss som tittade på Eurovision Song Contest i lördags missade spänningen i slutet. Vart kommer "folkets röster"gå?


I vissa fall lade "folket" och juryn sina röster på samma bidrag, men i vissa fall inte alls. Det är just dessa skillnader som jag tycker är intressanta!

Översikt röstningsresultat från juryn och från folket, kunderna

Men, om vi översätter detta till en jobbkontext - Låt oss leka lite och föreställa oss att Eurovision-bidragen är kommersiella idéer! 

Inom en bransch tror jag att chansen är ganska hög att flera företag skulle identifiera åtminstone två av "Ukraina", "Australien" och Ryssland" som verkligt intressanta idéer och fundera på hur man kan kapitalisera på dessa.


Men, idén "Malta"? Älskad av juryn men inte alls av "folket". Min gissning är att företag som tror på branschexperter skulle investera i denna idé. Men tyvärr så är det väldigt troligt att "Malta" skulle få väldigt stora utmaningar i marknaden - utan efterfrågan för idén spelar det ingen roll hur bra man rullar ut den. Och idén "Polen" - vem skulle upptäcka och våga investera i den? Min gissning är att det är nyfikna företag som tror att det finns mer att upptäcka när man letar utanför branschnormerna. De har lyssnat på "folket" och haft affärsmässigheten som ett filter.


Håller du med?

Och hur ser det ut i din verksamhet? Vilka idéer skulle ni upptäcka? Vilka skulle ni vilja upptäcka?


Om du är nyfiken på hur ni kan identifiera både idéer som "Ukraina"/ "Australien"/ "Ryssland", som "Malta"och som "Polen" - tveka inte att höra av dig! Att vara nyfiken lönar sig alltid! Ha en underbar dag!

Gunilla


コメント


bottom of page