Vad får man med sig från Energiföretagens utbildning i kundnöjdhet?
- Gunilla Jalbin
- 12 sep.
- 2 min läsning
Under våren 2025 skräddarsydde vi på Grounded tillsammans med Energiföretagen Sverige en utbildning i hur man stärker kundnöjdheten inom fjärrvärmeaffären. Det har tidigare saknats utbildningar och nätverk kopplat till marknad, kund och affärsutveckling inom fjärrvärmebranschen så detta blev ett uppskattat tillskott.
Utvärderingarna var väldigt fina, med snittbetyg på 5 av 6 möjliga. Så här uttryckte några deltagare vad de uppskattade med kursen
Att man får med sig konkreta verktyg som man kan börja arbeta med i organisationen samt att man får insikt i att det krävs ett engagemang och en tydlig målbild som är förankrad.
Kursledarens kompetens samt delade erfarenheter och synpunkter från övriga deltagare.
Bra information och föredrag inför de väldigt intressanta diskussionsgrupperna. Känns som ett genomtänkt koncept.

I kursen jobbar vi med både det interna perspektivet, hur man mobiliserar kraft till utveckling, och förståelse om kunderna, och vad som påverkar hur nöjda de är.
I en monopolliknande bransch där hjärtat i många bolag slår väldigt starkt för produkten, och där man inte är van att gå i kundernas skor och fundera på vad som skapar värde för dem, är det verkligen en resa att få till ett större kundfokus. Därför är det viktigt att förstå vad som gör skillnad när man vill få med sig både ledning och kollegor.
Förståelsen om vad driver kundöjdhet byggs på en kombination av generell kunskap, och ett starkt inslag av branschspecfik kunskap. Vi på Grounded har gjort mer än 100 kundintervjuer med fjärrvärmekunder de senaste åren, och skapat ramverk som gör det lätt att ta till sig och arbeta med olika kundsegment.
I kursen varvar vi teori med gruppdiskussioner så att deltagarna dels bygger nätverk och dels drar nytta av all kunskap och alla erfarenheter i rummet.
Är detta något för dig eller en kollega? På Energiföretagens hemsida finns det senaste om datum och upplägg. Har du några frågor? Tveka inte att höra av dig!
//Gunilla
