top of page
Grounded logo

Vad ska man tänka på när man vill ta fram kundlöften som ger affärsnytta?

  • Gunilla Jalbin
  • 25 juni
  • 2 min läsning


Är kundlöften något för er?

Ja, om ni vill förändras på riktigt. Rätt formulerade kundlöften är ett sätt att behålla kunder, attrahera nya, och säkerställa att alla internt arbetar mot affärens mål.


Många går fel när de tror att kundlöften handlar om att sätta dagens fördelar på pränt. Men kundlöften är inte ett kommunikationsprojekt, det är ett förändringsverktyg för bolag som är villiga att göra jobbet. Det fina med kundlöften är att de blir en gemensam målbild, som gör det lätt för varje medarbetare att använda sitt eget omdöme till att göra det som är rätt för kunden i varje tillfälle.

 

4 saker att tänka på för att era kundlöften inte ska bli ytterligare några fina ord, utan något som ger affärsnytta


  1. Utgå från vad som krävs för att kunder ska stanna hos er och köpa mer från er. Våga utmana er själva att se vad som fattas när kunder ifrågasätter ert mervärde och kikar på andra lösningar. Där finns svaret på vad ni behöver lova – och leverera.


  2. Förstå vad löftena betyder för kunden. Till exempel kanske ”enkelt” handlar om enkel leverans för er, men för kunden väcker det väldigt många andra förväntningar kopplat till deras uppdrag i sina verksamheter. Till exempel kan det för ett fastighetsbolag handla om att det ska vara enkelt att certifiera sina fastigheter eller att ha kontroll på sina värmekostnader.


  3. Var konkret, skippa floskler. Löften ska kunna användas i vardagen, inte låta som slogans. De ska ge vägledning vid beslut.


  4. Skapa bara förväntningar som ni är villiga att jobba på att leva upp till. Kundlöften som ska hålla i flera år måste prioriteras på riktigt. Är ledningen beredd att sätta riktning, resurser och följa upp? Om inte – avvakta.



Har ni redan kundlöften? Hur funkar de för er? Om de inte riktigt hjälper i arbetet med att få nöjdare kunder kan du använda punkterna ovan för att förstå var utmaningen ligger.


Vi erbjuder ett kostnadsfritt strategiskt samtal där vi tillsammans tittar på era förutsättningar och hur arbetet bör läggas upp för att ge effekt hos er. Välkommen med din bokning här!

Tillsammans är ni oslagbara!
Vi hjälper er rikta kraften så att ni blir det  bästa alternativet för era kunder

Favicon Grounded_edited.jpg
bottom of page