Tidningen Energi hörde av sig och undrade om de kunde få göra en intervju om hur energibolag kan lyckas bättre med in affärsutveckling.
Så, vad lyfter man fram, som är viktigt men också möjligt att lyckas med för energibolag av olika storlekar och med olika resurser? Jag kokade ner 4 tips som är lika giltiga för större och mindre bolag. Det går jättebra att anpassa "hur:et" - i vissa företag behövs ett mer omfattande upplägg, i andra företag kan man komma snabbt framåt med en enkel och pragmatisk approach.
Så här går tankarna bakom tipsen
4 tips till företag som vill jobba mer kundfokuserat
1 Skapa en gemensam förståelse i företaget om olika kundtyper
Fjärrvärmebolag servar alltifrån privatpersoner och bostadsrättsföreningar, till stora privata och offentliga fastighetsägare. Det är inte konstigt att deras behov förväntningar skiljer sig. När man vill jobba effektivt med utveckling underlättar det mycket att ha en gemensam bild av vilka kunder man jobbar med i olika satsningar. Vissa delar in kunderna utifrån behov och attityder, andra utifrån t.ex. företagstyp. Det viktiga här är att ni använder samma modell genomgående i företaget.
2 Förankra ett mål för hur ni vill utveckla era kundrelationer med ett eller flera kundsegment
Många gånger hör jag att det pratas väldigt generellt om att stärka sin kundnöjdhet och "nu ska vi sätta kunden i fokus". Även om medarbetare vill bidra blir det svårt - det är för otydligt helt enkelt. Välj hellre ut något mer avgränsat och tydligt område. Det kan till exempel vara att man vill uppfattas som enkel att ha och göra med, att lösa en specifik "pain point" som att det är svårt att pris och kostnader, eller kanske att öka förtroende med ett visst kundsegment.
3 Kom igång och börja jobba tvärfunktionellt med utvecklingsområdet. Förstå kundens perspektiv på djupet, skissa lösningar som också ger vinster internt och testa.
Samla rätt personer och jobba verkligen igenom utvecklingsområdet ni valt. Ofta behövs ett team från olika funktioner - både för att förstå problemet och för att hitta riktigt bra lösningar. Utgå från enkla innovativa arbetssätt för att ta er an frågan på ett effektivt sätt.
4 Följ upp, utvärdera framsteg, lär och jobba vidare
Var redan från början inställda på att ni kommer jobba med frågorna över tid. Hellre många små steg än en stor kraftsamling och sedan platt fall. Hjälps åt med att synliggöra framsteg och lärdomar, och hitta nästa smarta steg.
Läs hela artikeln här
Vill ni ha ett bollplank för få mer fart i er kundfokuserade utveckling? Spana då till exempel in vårt Rådgivningspaket.

Comments