top of page
Grounded logo

Vad gör att vissa Energibolag går stärkta ur prisökningarna?

  • Gunilla Jalbin
  • 12 sep.
  • 2 min läsning

Uppdaterat: 17 sep.


ree

Fjärrvärmebranschen har präglats av stora prisökningar de senaste åren mycket drivet av de stora orosmomenten i omvärlden.


Hösten 2025 har vi på Grounded bidragit till Profu's branschprojekt "Fjärrvärmen utmanad mer än någonsin" genom att göra intervjuer med en bred representation av fjärrvärmekunder på flera orter. Vi har undersökt kundernas syn på fjärrvärmens konkurrenskraft, hur det påverkat deras sätt att arbeta med sin värmelösning och kundernas tankar om hur fjärrvärmebolagen kan stärka förtroendet framåt.


Ett intressant fenomen är att vissa energibolag går stärkta ut ur denna period, och andra har snarare tappat i förtroende och står med stora risker att kunder kopplar bort sig. Det är värt att nämna att korrelationen till storleken på prisökningen är svag.


Så här uttrycker sig några av kunderna som är mer nöjda nu än innan
"Vi har en mycket bättre dialog nu. Det märks att de lyssnar och tar till sig det vi säger"
"De har blivit mer ödmjuka när de insett att andra lösningar har fördelar för kunderna."

"Vi har fått trycka på för ökad transparens. Men nu när vi fått en bättre insyn har vi fått en bättre förståelse och kunnat ha en bättre dialog. Mitt förtroende är större nu när vi fått en närmare relation"

Och så här uttrycker sig några andra kunder
Vi har fått enorma prishöjningar och har svårt att lita på fjärrvärmebolagets prognoser framåt. En viktig fördel med fjärrvärmen är att den är stabil, men vi vet inte vad vi ska tro om framtiden.
"Vi har fått till möten, men istället för att lyssna och besvara våra frågor har fokus legat på att berätta om hur bra fjärrvärmebolaget är"
"Vi har haft bra möten, men hittills har vi inte sett att något blivit annorlunda i praktiken"

De energibolag som går blivit stärkta under denna utmanande tid har...
  • Börjat lyssna mer och öppnat upp för verklig tvåvägsdialog

  • Blivit mer intresserade av hur de kan samarbeta med sina kunder

  • Blivit mer transparenta, delat betydligt mer information

  • Jobbat med att stärka trovärdigheten för prisutvecklingen framåt

  • Har börjat göra det de sagt att de ska göra


Visst är det motiverande att se att det finns mycket man ganska enkelt kan påverka!


Skulle ni vilja att fler får ta del av kundernas perspektiv, och även guidning i hur ni kan stärka era kundrelationer? Hör av dig, så tar vi ett möte och ser hur jag kan stötta er.


Blir du nyfiken på att höra mer om projektet och resultaten i sin helhet? Hör då av dig till mig eller Mårten Haraldsson på Profu.


Allt gott,

Gunilla



Tillsammans är ni oslagbara!
Vi hjälper er rikta kraften så att ni blir det  bästa alternativet för era kunder

Favicon Grounded_edited.jpg
bottom of page